Астрономи откриха "воден свят"

© Reuters

Свят, три пъти по-голям от Земята и обикалящ около червено джудже в нашия звезден "квартал", бе открит от астрономи. Планетата GJ 1214b се състои почти изцяло от вода, образуваща океан с дълбочина 15 хил. км. За съществуването й учените, използващи мрежа от любителски телескопи, разбрали, след като тя преминала пред червено джудже с яркост едва 0.5% от тази на нашето Слънце, предава "Гардиън".

Отстояща на 40 светлинни години в съзвездието Змиеносец, планета е на пръв поглед изключително негостоприемна – покрита от гъсти облаци от водород и хелий, тя обикаля на едва 2 млн. км от своята звезда (за сравнение, земната орбита е на приблизително 150 млн. км от Слънцето). Буквално врящият й океан е с температури от порядъка на 120 до 282 градуса по Целзий и единственото, което го държи в течно състояние, е огромната тежест на атмосферата над него.

"Би било много трудно да си представим живот на подобно място. Там е горещо и тъмно, а вероятно няма никакви скалисти повърхности, както е при нас на Земята", обяснява астрономът Давид Шарбуно за научния журнал "Нейчър". Шарбуно е ръководител на проекта MEarth, чиято цел е да открива планети от земен клас, орбитиращи около червени джуджета – звезди, които са много по-хладни и бледи от нашата. Специален интерес за астрономите са тези планети, попадащи в обитаемата зона около звездите – участък, в който е нито твърде горещо, нито твърде студено, за да се намери течна вода.

"Намерихме тази планета в първите няколко месеца от началото на MEarth, така че сме или страшни късметлии, или подобни космически тела са доста често срещани", твърди ученият.

"Надяваме се след време да открием планети, които са достатъчно отдалечени от своите звезди, така че температурата на повърхността им да е достатъчно близка до земната", коментира още той.

GJ 1214b се намира сравнително близо до нас от астрономическа гледна точка, което означава, че учените ще могат да насочат към нея космическия телескоп "Хъбъл" и да проучат в детайли нейната атмосфера. "Използвайки "Хъбъл", можем да погледнем в атмосферата и не само да кажем дали е годна за обитаване, но дори дали е населена, обяснява Шарбуно пред "Гардиън". Ако намерим кислород в атмосферата, ще стане много интересно, тъй като на Земята всичкият кислород в атмосферата идва от живи организми."

След откриването на GJ 1214b астрономите направили измерване на гравитационото влияние, което тя оказва на червеното джудже, и установили, че планета е с маса 6.6 пъти колкото Земята. Най-вероятният й състав е 75% вода, а останалите 22% силиций и 3% желязо образуват ядрото й.

Ключови думи към статията: