Астрономи откриха най-бързо въртящата се звезда

Компютърна симулация как точно изглежда свръхбързо въртящата се звезда.

© NASA, ESA, G. Bacon, NASA

Компютърна симулация как точно изглежда свръхбързо въртящата се звезда.

Млада и много ярка, звездата VFTS 102 се върти около оста си със скорост от над 2 млн. км в час – това е над триста пъти по-бързо, отколкото въртенето на Слънцето. Небесното тяло се намира в Големия Магеланов облак на разстояние от 160 хил. светлинни години, съобщава HuffingtonPost.co.uk. Звездата е около 25 пъти по-голяма от Слънцето и около хиляда пъти по-ярка.

VFTS 102 се върти толкова бързо около оста си, че е почти на ръба да се разпадне под влиянието на центробежните сили. Поради тази особеност нейната форма не е сферична, както при повечето големи космически тела, а е леко елипсовидна. В центъра й е образуван диск от нагорещена плазма вследствие на високата скорост на въртене.

Според астрономите от Европейската Южна Обсерватория (ESO), VFTS 102 най-вероятно е имала тежко минало, като е била изхвърлена от двузвездна система след като другото слънце е експлодирало.

"Невероятната скорост на въртене и необичайното движение спрямо околните звезди ни кара да се чудим за произхода й", коментира Филип Дюфтън, астроном от Кралският университет в Белфаст, Северна Ирландия. Според него VFTS е била част от двойна звезда. Това е система от две звезди, които обикалят в елипсовидни орбити около общия си гравитационен център. Газ от "посестримата" й се е пренасяла към VFTS 102 и така се е засилвала скоростта й на въртене.

След десетина милиона години втората звезда е експлодирала, превръщайки се в супернова. Астрономите подкрепят тази хипотеза на базата на откритите следи от подобно събитие около VFTS 102. Експлозията и разпадането на по-голямата звезда допълнително са засилили скоростта на въртене. Има вероятност взривилото се небесно тяло да се е превърнало в пулсар, смятат астрономите.

Ключови думи към статията: