Австралийски учени откриха галактика бунтар

© Университет „Суинбърн“

Земните учени са я класифицирали като галактика джудже, но тя се изживява като бунтар и е четириъгълна вместо кръгла или елипсовидна. Намира се в съзвездието Еридан и е кръстена LEDA 074886. Учени от университета "Суинбърн" в Австралия я забелязали на около 70 милиона светлинни години от Земята и досега е единствената по рода си, съобщи университетът.

Обикновено галактиките имат една от три форми – сплескан диск със спираловидни орбити на звездите като нашия Млечен път, елиптични като топка за ръгби или с неправилна форма – без ясна симетрия. "Четириъгълни галактики са на практика нечувани", каза Алистър Греам, един от астрономите, открили LEDA 074886. Той и екипът му са използвали телескопа Subaru в Япония за наблюдение на кълбовидни струпвания от звезди около NGC 1407 – ярка галактика гигант в съзвездието Еридан, когато са видели малкия нестандартник. "Това е едно от онези явления, които те карат да се усмихнеш, защото не би трябвало да ги има изобщо, или по-скоро не очакваш, че съществуват", каза още Греам.

Австралийски учени откриха галактика бунтар

© Университет „Суинбърн“

LEDA 074886 е галактика джудже, има 50 пъти по-малко звезди от Млечния път. Учените не са сигурни каква е триизмерната й форма. Една от възможностите е да е раздут диск, който прилича на цилиндър и изглежда четириъгълна, защото от Земята се вижда странично.

"Алтернативната" форма – на куб – е прекалено странна", твърди Греъм, но напомня, че са открити звезди с четириъгълни орбити.

Ако е цилиндър, въпросът е как се е формирал. Възможно е да е резултат от гравитационната сила на гигантския съсед NGC1407. Това обаче не обяснява друга аномалия в LEDA 074886 – в ядрото й се намира вътрешен диск от млади звезди около 8000 светлинни години в диаметър.

Дисъкт от звезди в центъра на галактиката

Дисъкт от звезди в центъра на галактиката

Другата хипотеза твърди, че ъгловатата галактика се е формирала от сблъсъка на две спираловидни галактики. Ударът е пръснал съществуващите звезди по широки орбити и така са се получили четириъгълните очертания, докато газовете са се събрали в средата и са формирали централния диск от нови звезди. Учените смятат, че такъв може да бъде резултатът от сблъсъка между Млечния път и Андромеда след около 3 млрд. години.