Учени обявиха началото на нова ера във физиката

Телескопът на Южния полюс, който е бил използван за откриване на сигнала.

© Reuters

Телескопът на Южния полюс, който е бил използван за откриване на сигнала.

Група учени обявиха, че предстои "изцяло нова ера" във физиката, съобщава в. Guardian. Те смятат, че са открили първичните гравитационни вълни на Големия взрив.

Те са предвидени още от Алберт Айнщайн през 1916 г. и бяха последната част от теорията на относителността, която трябваше да бъде проверена. Досега е имало само косвени доказателства за съществуването на тези вълни.

"Засичането на този сигнал е една от най-важните цели на космологията днес. Отне много работа, за да стигнем дотук", коментира Джон Ковач от центъра за астрофизика Harvard-Smithsonian. Въпросните гравитационни вълни са създали поляризация в светлината вследствие на Големия взрив.

Светлината от него пък се е превърнала в микровълни вследствие на пътуването си в пространството, като те са открити за пръв път през 1964 г. Смяташе се, че ако има подобна гравитационна вълна, тя ще трябва да е много силна, за да се засече от сегашните уреди, но все пак учените са успели да я засекат.

Те споделят, че сигналът ще трябва да бъде потвърден, и очакват много хора да подходят скептично към откритието им. Очаква се потвърждението да дойде най-рано през август вследствие на експеримент на сателита Planck на Европейската космическа агенция, който търси същото.

Ако това се случи, учените ще имат възможността да разберат с много подробности какво се е случило веднага след Големия взрив. Специалистите се надяват, че тази информация ще им помогне и за показване на връзката между квантовата механика и относителността. Досега никой не е успял да покаже как тези две теории работят заедно.

Ключови думи към статията: