"Филе" е открил органични молекули в атмосферата на кометата

Панорамно изображение на гледката на "Филе", към което е добавена и илюстрация на самия робот, за да се придобие по-добра представа за неговото разположение.

© Европейска космическа агенция

Роботът "Филе" е открил органични молекули в атмосферата на кометата 67Р, съобщава в. The Wall Street Journal, като се позовава на германската агенция, която участва в мисията.

В момента учените работят по анализиране на данните, за да определят дали органичните съединения са прости и съдържат метан и метанол или са по-сложни като аминокиселини, които са градивните блокчета на протеините. "Филе" е направил откритието, като е използвал един от научните си инструменти, за да анализира състава на атмосферата на кометата.

Учените са получили и данни от взетата от "Филе" проба от повърхността на кометата. Тази информация обаче все още не е напълно анализирана.

Смята се, че кометите съдържат в най-чист вид материали от Слънчевата система с възраст около 4.5 млрд. години. Предишните проучвания посочват, че кометите може да образуват органичен материал в атмосферите си. Една от теориите за създаването на живота на Земята е, че първият органичен материал може да е донесен точно от комета.

Учените очакваха да намерят органичен материал на кометата. Роботът им позволява да търсят едновременно в атмосферата и по повърхността на кометата. Данните ще бъдат сравнени и с анализите на орбиталния модул "Розета", който продължава да работи и да изучава кометата и нейната опашка.

"Филе" изразходи основната си батерия в петък. Учените успяха да завъртят корпуса на робота така, че един от по-големите му панели да е по-добре позициониран спрямо Слънцето. Това увеличава шансовете на робота да бъде съживен през лятото на следващата година, когато кометата се приближи до Слънцето.